Scoren met Voetbal International abonnees

Een hele prestatie als je bedenkt dat slechts een klein team van medewerkers werkzaam is bij de uitgever van het voetbaltijdschrift dat al sinds 1965 bestaat. Inmiddels ontwikkeld van voetbalkrant tot online platform waar sportverslaggever Kees Jansma tijdens het huidige Europees Kampioenschap een dagelijkse EK-show presenteert op YouTube. “Onze klant is loyaal en tegelijkertijd enorm kritisch. Dat betekent dat we ons debiteurenproces ook goed op orde moeten hebben”, vertellen Marc en Nils.

Marc Pultrum (CFO) en Nils Telman (verantwoordelijk voor het debiteurenproces) bij Voetbal International (VI)

Van klassieke uitgever tot multimediabedrijf

Geen ander voetbaltijdschrift in Nederland heeft zo’n rijke historie als Voetbal International. Inmiddels is VI uitgegroeid van een klassieke uitgever naar een multimediabedrijf. De meeste mensen kennen Voetbal International van het magazine dat tegenwoordig vooral als leesvoer wordt gekocht bijvoorbeeld op Schiphol op weg naar de vakantiebestemming. Tegelijkertijd zijn er nog altijd duizenden abonnees van het eerste uur; voetbalfans die al tientallen jaren elke week VI-magazine op de deurmat krijgen. Maar inmiddels heeft Voetbal International ook vele digitale abonnees die toegang hebben tot exclusieve digitale artikelen op het VI PRO platform. Zo is het blad vooral het medium van de achtergrondverhalen en de interviews. En krijgt de voetbalfan op VI PRO het meest actuele voetbalnieuws voorgeschoteld plus diepgaande analyses gelijk na de wedstrijden.

Laagdrempelig debiteurenproces

Betaald krijgen voor content is voor veel uitgevers een flinke uitdaging. Toch slaagt Voetbal International erin, het aantal niet-betalende klanten gering te houden. Zo is het multimediabedrijf overgestapt van jaarabonnementen naar maandelijkse betaalprocessen met automatische incasso. Het abonnement voor de vele voetbalfans wordt op die manier veel laagdrempeliger. “Elke maand slechts een paar euro uitgeven aan heel veel voetbalbeleving voelt toch anders dan één keer per jaar afrekenen voor een jaarabonnement” zegt Marc. “Dat houdt in dat automatische incasso’s wel goed geregeld moeten zijn zodat het zowel voor de klant als voor ons bedrijf met zo min mogelijk menskracht, heel makkelijk is.”
“We zijn hard op de inhoud en zacht op de relatie.”

“Onze insteek is altijd klantbehoud. We zijn hard op de inhoud en zacht op de relatie. Dat betekent bijvoorbeeld hele vriendelijke communicatie in ons aanmaningsproces. Sterker nog, we nemen de woorden aanmaning of herinnering niet eens in de mond in onze communicatie met de klant. Ook voor CIB geldt dat zij er alles aan doen om klanten aan boord te houden. Daarom behandelen we elke incasso als een afzonderlijke zaak. Zo kijken we bijvoorbeeld naar de duur van het abonnement, de betaalgeschiedenis van de abonnee en het al dan niet intensieve contact met onze klantenservice. De casemanagers van CIB pakken dit heel professioneel op. Alles volgens de menselijke maat. Dankzij de korte lijntjes tussen CIB en VI kunnen we bovendien snel actie ondernemen bij bijvoorbeeld bezwaren in incassodossiers. Op die manier krijgen we snel inzage in de reden van niet-betalende klanten zonder dat we eindeloos brieven of e-mails op de klant afvuren.”

Persoonlijk contact in de samenwerking met CIB

Op de vraag waarom CIB zo goed scoort bij Voetbal International is het antwoord klip en klaar. “Al vanaf het eerste contact was duidelijk dat CIB een bedrijf is van korte lijntjes. Een persoonlijke aanpak en snel schakelen. Zo hebben we wekelijks contact met Business Development Manager Mels Walder die direct voor een passende oplossing zorgt als er bijvoorbeeld iets niet via de normale koppeling loopt.

CIB biedt een bewezen goed functionerend geautomatiseerd proces met de geïntegreerde online betaaldiensten van Buckaroo en de automatische overdracht van niet-betalende klanten naar CIB”, vertelt Nils. Het vriendelijke klantcontact dat wij voorstaan, is eveneens belangrijk in het incassotraject. Die taal begrijpt CIB. We hebben immers allebei hetzelfde belang; de relatie met de klant goed onderhouden. Verder hebben we samen met Buckaroo en CIB onze herinneringscyclus in het debiteurenproces aangepast aan de verschillende type klanten. En dat werkt heel goed.”

DSO verbeterd

“Dankzij de automatische koppeling tussen de online betaaldiensten van Buckaroo en de incasso van het CIB is er sprake van een heel efficiënt debiteurenproces. Dat scheelt ons een boel werk. Bovendien hebben we de zekerheid dat een factuur die het herinneringsproces heeft doorlopen altijd automatisch wordt overgedragen aan het incassotraject van CIB. Vanaf het moment dat we met Buckaroo en CIB in zee zijn gegaan, is onze DSO flink verlaagd. Het klantendashboard van CIB helpt daar ook bij. Een mooi instrument dat ons realtime inzicht geeft in het aantal incassodossiers en de status daarvan.

Een belangrijke les die Voetbal International heeft geleerd in het verder professionaliseren van het debiteurenproces is de waarde van goede data. “Betrouwbare klantgegevens maken het een stuk makkelijker snel te profiteren van een goed lopend debiteurenproces. Als Nederland straks bij het EK-voetbal net zo goed scoort als wij nu doen in het incassotraject, dan komt het helemaal goed”, concluderen Marc en Nils.

Over Voetbal International

Elke editie van het VI weekblad bevat een inhoudelijke benadering van het Nederlandse en internationale voetbal. Dat doet VI door middel van analyses, achtergrondverhalen, interviews en reportages. In het ruim vormgegeven magazine is er aandacht voor fotografie en statistieken. Met VI PRO krijg je via de app en vi.nl toegang tot PRO-artikelen van Voetbal International. Dit zijn premium artikelen die verder gaan dan het algemene voetbalnieuws. Ook op de hoogte blijven van het laatste voetbalnieuws rondom het EK 2020? Dan is er de EK-special die voorziet van alle ins en outs.

Nils Telman (VI), Mels Walder (CIB) en Marc Pultrum (VI)

Weten wat CIB voor uw organisatie kan betekenen?

Download onze brochure of neem contact op met een van onze incasso-experts.