Daarom bevordert het abonnementsmodel sneller betalen

Van bezit naar gebruik.

Omdat kosten zoveel lager zijn dan bij eenmalige aanschaf, is het voor de consument ook veel makkelijker om te betalen. Dat verkleint de kans op niet-betalende klanten. Belangrijker nog, u onderhoudt veel vaker contact met uw klanten. Dat betekent dat u veel meer te weten komt over uw klanten. Hoe meer klantenkennis u opbouwt, hoe beter u zich kunt voorbereiden op onverhoopt uitblijvende betalingen.

Uitbreiding van branches

Van bezit naar gebruik begon in de software-industrie. Dure softwarelicenties werden ingeruild voor een maandelijkse afdracht voor het werkelijk gebruik van de software. Bijvoorbeeld op basis van het aantal medewerkers die een beroep doen op een willekeurige applicatie. Het ging veel verder. Inmiddels kennen we veel succesvolle voorbeelden waarbij zelfs het bezit van fietsen, scooters en auto’s werd vervangen voor gebruik. Denk aan de Swapfiets die inmiddels in veel Europese landen wordt ingezet.

Model van de toekomst

Niet alleen start- en scale-ups maken furore met abonnementsmodellen. Ook bedrijven met een rijke historie zoals de uitgever van het alom bekende Voetbal International heeft de overstap gemaakt van een eenmalig abonnement op een voetbalkrant naar het maandelijks gebruik van het multimediale voetbalplatform. Daarbij profiteert de consument op een hele toegankelijke manier van alles over voetbal voor een klein bedrag per maand. Een abonnementsmodel is laagdrempelig, draagt bij aan het voortdurende besef van verantwoord gebruik en helpt op die manier ook nog eens in de route naar de circulaire economie die in 2050 een feit moet zijn.

Optimaal profiteren van het abonnementsmodel

De keerzijde van een abonnementsmodel is natuurlijk dat u meer administratieve handelingen moet verrichten. Echter, met de inzet van een geautomatiseerd facturatieproces betekent dat niet automatisch meer werk. Zo kunt u uw facturatieproces eveneens automatisch laten aansluiten op betaalprocessen met payment-as-a-service oplossingen zoals verschillende Payments Service Providers (PSP’s). Zelfs uw incassoprocessen zijn in te richten volgens het abonnementsmodel met zogeheten Creditmanagement-as-a-service. Kortom, optimaal profiteren van een abonnementsmodel houdt in dat ook uw debiteurenprocessen daarop afgestemd moeten zijn.

Door: Mels Walder, (Senior) Business Development Manager bij Centraal Invorderings Bureau

Mels Walder

Senior Business Development Manager

Mels Walder is sinds 2014 actief binnen de credit management branche en sinds 2015 verbonden aan CIB. In zijn huidige functie als Senior Business Development Manager geeft Mels advies aan opdrachtgevers en fungeert als sparringpartner op het gebied van credit management. Met zijn innovatieve blik helpt Mels opdrachtgevers van CIB bij het optimaliseren van het gehele incassoproces. Van klantacceptatie tot het inrichten van de communicatiestrategie naar de klant om een factuur succesvol te incasseren. Zijn ervaring met o.a. subscription modellen levert toegevoegde waarde voor opdrachtgevers zoals VI en Coolblue.

Contact →

Weten wat CIB voor uw organisatie kan betekenen?

Download onze brochure of neem contact op met een van onze incasso-experts.