Veelgestelde vragen

Bekijk de antwoorden op de meest gestelde vragen aan Centraal Invorderings Bureau. Misschien staat het antwoord op uw vraag op deze pagina. Zo niet, neem dan contact met ons op.

Wij helpen u graag verder.

Iedere dag beantwoorden wij verschillende vragen over onze algemene dienstverlening en de door ons verstuurde berichten. Onze klantenservice beantwoordt deze vragen snel en vakkundig. De meest voorkomende vragen treft u onderstaand. Voor alle overige vragen kunt u contact opnemen met onze klantenservice.

Veelgestelde vragen

Waarom heb ik een brief ontvangen van Centraal Invorderings Bureau?

De reden dat u een aanmaning heeft ontvangen van CIB, is omdat u waarschijnlijk een onbetaalde rekening heeft bij een bedrijf of organisatie dat CIB heeft ingeschakeld om de openstaande rekening bij u te incasseren. Het is belangrijk dat u zo spoedig mogelijk contact met ons opneemt om de verdere mogelijkheden te bespreken.

Hoe kan ik mijn openstaande factuur betalen?

U heeft verschillende mogelijkheden om te betalen: 

  • Log in op MIJNCIB om direct te betalen via iDeal. U kunt inloggen met het dossiernummer dat vermeld staat in onze brief, e-mail of SMS en uw postcode.  
  • Betaal direct via de iDeal-link die u in uw e-mail of SMS van CIB heeft ontvangen. 
  • Tevens is het mogelijk om de betaling handmatig te doen via internetbankieren. U kunt het openstaande bedrag overmaken naar bankrekeningnummer: NL84 RABO 0144 6600 75, ten name van Centraal Invorderings Bureau onder vermelding van uw dossiernummer

U kunt ook een betalingsregeling aanvragen of contact met ons opnemen voor verdere vragen.

Kan ik betalen met een acceptgiro?

Nee, dit kan niet. Zie het antwoord van: “Hoe kan ik mijn openstaande factuur betalen? om te zien hoe u wél kunt betalen.

Het bedrag op de aanmaning is hoger dan het oorspronkelijke bedrag dat ik moest betalen, klopt dit?

Ja, dat klopt. Wanneer een incassobureau de openstaande factuur behandelt, wordt de oorspronkelijke hoofdsom/het factuurbedrag vermeerderd met de wettelijke incassokosten op grond van de Wet Incasso Kosten (WIK). Bekijk de WIK staffel van het NVI.

Ik kan het bedrag niet in één keer betalen. Kan ik een betalingsregeling treffen?

Ja dat kan. Als u op dit moment niet in de gelegenheid bent om in één keer het openstaande bedrag te betalen, kunt u op verschillende manieren een betalingsregeling aanvragen:

  • Door in te loggen op MIJNCIB is het ook mogelijk een betalingsregeling aan te vragen.
  • U kunt het telefoonnummer bellen dat in uw brief/ e-mail of SMS staat. Zo krijgt u direct de juiste afdeling aan de lijn. 
  • U kunt ook telefonisch contact opnemen via ons algemene telefoonnummer 010 414 54 44 om een betalingsregeling aan te vragen. 

Regel nu en wacht niet te lang met contact opnemen. Wij zijn er om u te helpen met het oplossen van uw betalingsachterstand.

Waar kan ik zien hoe hoog mijn openstaande schuld is?

Via MIJNCIB ziet u direct wat uw openstaande schuld is. Log in met uw dossiernummer (dat vermeld staat op uw e-mail, brief of SMS) en uw postcode. 

Ook kunt u contact opnemen via het telefoonnummer dat in uw e-mail, brief of SMS staat. Daarmee krijgt u direct contact met onze incassomedewerkers die u verder kunnen helpen.

Ik heb al betaald aan de opdrachtgever van CIB, wat moet ik doen?

Via MIJNCIB kunt u een bezwaar indienen. U kiest voor de optie “Ik heb de factuur al betaald” en dient het betaalbewijs in. Ook kunt u het betaalbewijs mailen naar het volgende e-mailadres: info@cibincasso.nl.

Deze openstaande factuur is niet voor mij bedoeld, wat moet ik doen?

Het kan zijn dat een brief geadresseerd is aan de vorige bewoners die op uw adres gewoond hebben of dat er een ander/onjuist adres is doorgegeven door de betreffende klant. Indien u brieven van een incassobureau ontvangt die niet aan u gericht zijn, verzoeken wij u contact met ons op te nemen. Onze klantenservice zal dan het adres wijzigen en aansluitend op zoek gaan naar de juiste adresgegevens van de betreffende klant.

Wat gebeurt er als ik de aanmaning van het incassobureau helemaal niet betaal?

Indien u de openstaande hoofdsom, vanwege welke reden dan ook, niet betaalt, bestaat de mogelijkheid dat er een gerechtelijke procedure tegen u wordt gestart. Middels een dagvaarding stelt een deurwaarder u op de hoogte van de openstaande hoofdsom, welke inmiddels verhoogd is met de wettelijke incassokosten.

Wat kan ik doen als ik zelf niet meer uit de schulden kan komen?

Heeft u geen overzicht meer in uw financiën en denkt u dat u er zelf niet meer uit komt? Wij helpen u graag op weg en bieden een luisterend oor indien u dat nodig heeft. Op onze website vindt u meer informatie over problematische schulden en verschillende hulpinstanties.

Hoe kan CIB mij helpen bij mijn schuld(en)?

Heeft u meerdere schulden en kunt u deze zelf niet meer oplossen? Neem gerust contact op met ons kantoor. Onze medewerkers kunnen u vertellen wat u in dat geval het beste kunt doen en met welke instanties u het beste contact kunt opnemen in uw situatie. Wij helpen u graag.

Centraal Invorderings Bureau bemiddelt tussen u en uw schuldeiser(s). Onze getrainde en ervaren medewerkers zijn er om u te helpen. Ook bij moeilijke financiële situaties weten wij vaak een oplossing voor u te vinden. Dit doen wij door aandachtig te kijken naar de oorzaak van uw betaalachterstand, open met u in gesprek te gaan en te handelen volgens de regels en normen van het NVI (Nederlandse Vereniging van Gecertificeerde Incasso-ondernemingen).

Ik ben het niet eens met het incassodossier, hoe kan ik bezwaar indienen?

Wanneer u het niet eens bent met het incassodossier of de grondslag van de openstaande factuur, kunt u bezwaar maken. Dit doet u uitsluitend door online het bezwaarformulier via MIJNCIB in te vullen.

Ik heb de openstaande factuur al betaald aan CIB, maar ik krijg nog steeds een betaalverzoek. Wat moet ik doen?

Mogelijk heeft uw betaling onze aanmaning gekruist. Blijft u echter brieven of berichten ontvangen na enige tijd, neem dan direct contact met ons op via  010 414 54 44.

Wat als ik het het openstaande bedrag helemaal niet betaal?

Indien u de openstaande factuur – vanwege welke reden dan ook – niet betaalt, bestaat de mogelijkheid dat er een gerechtelijke procedure tegen u wordt gestart. Middels een dagvaarding stelt de door ons ingeschakelde deurwaarder u op de hoogte van de openstaande factuur, waarvan de oorspronkelijke hoofdsom inmiddels verhoogd is met de wettelijke incassokosten.

Ik heb een klacht. Hoe dien ik een klacht in?

Het kan voorkomen dat u niet tevreden bent met de dienstverlening en/of handelswijze van CIB. Indien dat het geval is, horen wij graag van u. Wij doen ons uiterste best om onze service te blijven verbeteren. Wij hanteren een klachtenprocedure volgens de gedragscode van de Nederlandse Vereniging van Incasso-Ondernemingen (NVI). 

U kunt uw klacht indienen door het klachtenformulier in te vullen. Binnen vijf werkdagen na ontvangst van uw klacht ontvangt u van ons een ontvangstbevestiging en binnen vijftien werkdagen ontvangt u een inhoudelijke en onderbouwde reactie op uw klacht van ons.

Wie is CIB?

Centraal Invorderings Bureau (CIB) is een incasso-organisatie met haar hoofdkantoor in Rotterdam. Wij werken voor bedrijven en organisaties in alle branches. Heeft u van CIB een bericht ontvangen of bent u door ons gebeld? Dan is de kans groot dat u één of meerdere facturen van onze opdrachtgever(s) niet heeft betaald.

CIB ondersteunt bedrijven bij het uitvoeren van hun debiteurenbeheer en een goed incassotraject. Wij zijn ons ervan bewust dat het incasseren van een openstaande factuur een proces is waarbij de klant van onze opdrachtgever duidelijk moet weten waarom CIB hem of haar benadert. Bij CIB streven wij naar de best mogelijk manier om deze klanten te bereiken, informeren en helpen gedurende het incassotraject. Met behulp van onze online portal Mijn CIB stellen wij alles in het werk om u helder, gemakkelijk en snel te kunnen helpen.

Hoe komt CIB aan mijn adres?

Centraal Invorderings Bureau heeft, op het moment dat de openstaande factuur ter incasso is overgedragen, de bijbehorende adres- en persoonsgegevens van de opdrachtgever verkregen om contact te kunnen opnemen over de openstaande hoofdsom. Daarnaast kunnen wij een onderzoek instellen om via gegevensverrijking de juiste data en informatie te achterhalen.

Hoe weet ik of mijn bericht van CIB echt is?

Het kan voorkomen dat u een brief, e-mail of SMS van Centraal Invorderings Bureau (CIB) heeft ontvangen. De reden dat u een aanmaning heeft ontvangen, is omdat u waarschijnlijk een onbetaalde rekening heeft bij een bedrijf. Dit bedrijf heeft CIB ingeschakeld om de openstaande rekening bij u te incasseren. Om er zeker van te zijn dat u een echt bericht van ons heeft ontvangen, leggen wij u uit hoe deze er precies uitziet.

Wat is “Mijn CIB”?

Met onze online portal MIJN CIB kan uw klant op een gemakkelijke en beveiligde manier inloggen, een iDeal-betaling doen, een betalingsregeling treffen, bezwaar maken, financiële gegevens inzien en vragen stellen. Het is een hoogwaardig, gebruiksvriendelijk en efficiënt platform, waarmee uw klant in één oogopslag kan zien wat de mogelijkheden zijn en in één klik een actie kan uitvoeren.

Hoe kan ik CIB bereiken?

U kunt telefonisch contact opnemen via 010 – 414 54 44 of u kunt een e-mail sturen naar info@cibincasso.nl

Wat zijn de openingstijden van de klantsupport?

Wat zijn de openingstijden van de klantenservice?
Onze klantenservice is geopend op de volgende dagen en tijden:

Staat uw antwoord er niet tussen?

Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

010 – 414 54 44