Is mijn bericht van CIB echt?

Vanwege het feit dat er meermaals valse berichten in omloop zijn, begrijpen wij dat consumenten zich afvragen of het bericht dat zij van Centraal Invordering Bureau hebben ontvangen echt is. Als u twijfelt aan de echtheid van het ontvangen bericht? Dan raden wij u aan altijd contact op te nemen met CIB.

Zo kunt u controleren of uw bericht van CIB echt is.

Het kan voorkomen dat u een brief, e-mail of SMS van Centraal Invorderings Bureau (CIB) heeft ontvangen. De reden dat u een aanmaning heeft ontvangen, is omdat u waarschijnlijk een onbetaalde rekening heeft bij een bedrijf dat CIB heeft ingeschakeld om deze openstaande rekening bij u te incasseren. Om er zeker van te zijn dat u een echt bericht van ons heeft ontvangen, leggen wij uit hoe deze er van buiten precies uitziet.

Hoe ziet zo’n originele envelop van CIB eruit?

Op een originele (Nederlandse) envelop van CIB staat ons logo tweemaal bedrukt. Linksboven op de envelop staat ons volledige logo, inclusief beeldmerk en “Centraal Invorderings Bureau”. Daarbij staat ons beeldmerk groot licht gedrukt, rechtsonder. 

Op een Belgische envelop is daarentegen enkel rechtsonder een paarse ”swoosh” te zien en onder het venster een donkerblauw priority logo van PostNL.

Tot slot staat links onderaan op de envelop een turquoise lijn, met rechts daarvan onze adresgegevens: Wilhelminakade 159, 3072 AP Rotterdam.

Hoe herken ik een echte e-mail van CIB?

Aanmaningen sturen wij vanaf het e-mailadres info@cibincasso.nl (of .be). Een echte e-mail van Centraal Invorderings Bureau vermeldt altijd uw dossiernummer (bestaande uit 8 cijfers) en het telefoonnummer waarop u ons kunt terugbellen.

Hoe herken ik een verdachte e-mail?

Veel pogingen tot oplichting beginnen met een valse e-mail. Daarom is het belangrijk om echte van valse e-mails te kunnen onderscheiden. De e-mailwijzer van Fraudehelpdesk kan u hierbij helpen.

In 7 vragen duidelijkheid over een e-mail:

  1. Heeft de e-mail een persoonlijke aanhef?
  2. Lijkt de e-mail foutloos geschreven?
  3. Bent u klant bij het genoemde bedrijf?
  4. Is de e-mail verstuurd vanuit een e-mailadres van het bedrijf zelf? (In ons geval: @cibincasso.nl)
  5. Is de toon van de e-mail vriendelijk en krijgt u voldoende tijd om te reageren?
  6. Verwijst de e-mail naar een betrouwbare website? (Plaats uw muis boven de link zonder te klikken. Werkt u met een tablet? Houd dan de link langer ingedrukt)
  7. Wat zegt uw gevoel? Is de e-mail echt?

Is het antwoord op alle vragen ja? Waarschijnlijk is deze e-mail echt.

Is het antwoord op een van deze vragen nee? Waarschijnlijk is de e-mail vals. Denkt u een fraude e-mail te hebben ontvangen, laat het ons dan zo snel mogelijk weten. Kijk verder wat u kunt doen op FraudeHelpdesk.nl.

Bron: Fraude Helpdesk

Hoe zien de SMS’jes van CIB eruit?

In een originele SMS van CIB staat altijd uw dossiernummer (bestaande uit 8 cijfers) vernoemd. Daarbij sluiten wij het bericht af met beveiligde ‘short-link’ https://cib.fyi/(code), waarbij het logo van CIB te zien is. Dit laatste kan afhankelijk zijn van de weergave-instellingen op uw telefoon.

Wat kan ik doen? 

Weet u zeker dat u een echt bericht heeft gekregen van CIB? Dan kunt u de boodschap natuurlijk niet zomaar negeren. U kunt op Mijn CIB terecht voor alle informatie over wat u vervolgens kunt doen. 

Weet u het niet zeker?

Twijfelt u aan de echtheid van het ontvangen bericht? Dan raden wij u aan altijd contact op te nemen met CIB via 010 – 41 45 444. Daarnaast kunt u de tips van de consumentenbond bekijken of via checkjelinkje.nl een verkorte link controleren, zonder dat u de achterliggende pagina bezoekt.